Zombies, Run!

Förra året var det ett kickstarter-projekt som fick stort stöd. Tidigt i våras kom iPhone-appen och några månader senare kom även “Zombies, Run!” till android.  Att kalla det för spel känns bara delvis korrekt. För så mycket spel är det egentligen inte. Det är en löpapp med zombie-story, ungefär som en ljudbok som dessutom ger lite extra motivation samt möjlighet till intervallträning.

Jag gillar konceptet skarpt. Jag gillar storyn. Jag gillar idéen och jag gillar till stora delar utformningen. Det här är appen som fick mig att börja träna igen. Dock ska nämnas att appen trots flera uppdateringar fortfarande har flera problem och buggar. Exempelvis så visas inte hastighet i rätt enhet och synkningen av tiden från telefonen till nätet blir i vissa fall inte exakt. Vad det beror på vet jag inte. Jag har även haft en viss känsla för att gps-funktionen inte är helt korrekt. Vid två tillfällen har jag därför gett mig ut med min puls-/gpsklocka igång samtidigt. Men jag har misslyckats att få resultat som jag har kunnat jämföra. Första gången ringde telefonen och antingen i samband med det eller i samband med något annat råkade jag pausa. Andra gången hade jag inte laddat min klocka tillräckligt. Dock märkte jag att det faktiskt inte var allt för stor skillnad på min klocka och vad som visades på min telefon och hade det varit det så är det kanske snarare htc som jag ska klaga på.

Jag har sett och märkt att många tycker att appen är dyr särskilt när den som sagt är långt ifrån perfekt fortfarande. Ibland försvinner halva ord och så vidare (något som jag inte vet om jag ska beskylla appen eller jabra som har gjort min bluetooth-headset för, men eftersom det främst är när text-to-speech engine som används så misstänker jag att det är appen). Priset beror dock vad man jämför det med. Jämför det med ett gymkort så är det ganska billigt.

Man kan stänga av zombieförföllningarna (varför man nu skulle vilja stänga av det enda egentliga spelmomentet) Med senaste versionen kan man även bestämma om man vill uppdragen ska vara längre (1 timme) istället för (30 min). Hade jag själv fått önska hade jag velat att det vore lite allvarligare att bli tagen av zombies. Som det är nu så slänger man något av de uppplockade föremålen och så kan man fortsätta och det sker automatiskt. För min del hade jag gärna sett ett game over istället. Förvisso hade det då varit grymt svårt. För nog är det så att man alltid lyckas få zombies efter sig i uppförsbackar etc och är det inte så råkar man ut för några skarpa kurvor som gpsen inte hänger riktigt med på och om gpsen helt plötsligt tappar bort 60 m så är det ganska kört. Föremålen som plockas upp automatiskt längs spelet används annars för att uppdatera basen. Om detta ger något egentligen låter jag vara osagt, men det är möjligt att låser upp fler uppdrag tidigare.

Läs mer på zombiesrungame.com/.

Undertecknads profil

Så vad lär oss spelet inför zombieapokalypsen?

Det lär kanske vara det som håller oss i form fram tills dess? Möjligtvis så tränar det oss i att springa behärskat smart med zombies i bakhasorna också? Jag ser det inte så mycket som ett spel utan mer som en ljudbok som fungerar lite som en peppande tränare.

Flattr this!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *